zaterdag 5 juni 2021

Routezaterdag Bevolkingspolitiek

Afgelopen zaterdag doken we met elkaar de diepte in over bevolkingspolitiek. Wat is het onbesproken taboe vroegen we jullie? Een twee kind politiek, verminderen van de populatie, en een geboortebeperking kregen we het meest als antwoord.

Ook vroegen we het aan onze eerste spreker van de dag; Marc Davidson, hoogleraar filosofie van duurzaamheid en milieu aan de Radboud Universiteit. Hij vertelde ons dat het vraagstuk overbevolking benaderd kan worden aan de hand van de IPAT formule, die aangeeft wat de invloed van de populatie (P), welvaart (affluence, A), en de technologische vooruitgang (T) hebben voor impact (I) op het milieu.

Onze volgende spreker, Jan van Weeren van de Stichting Overbevolking besprak met ons het duidelijke standpunt van de stichting dat de wereld en ons land te vol is, en hoe zij als stichting bewustzijn hierover willen creëren in de samenleving en de politiek.

De derde spreker, Jelle Reumer, bioloog, emeritus hoogleraar paleontologie aan de Universiteit Utrecht, vertelde ons waarom hij zijn boek ‘Teveel’ schreef. Hij zag hoe de problemen op aarde, het teveel aan landbouwhuisdieren, CO2 en methaan in de atmosfeer, overbeviste zeeën, en het verlies aan biodiversiteit allen komen door overbevolking. Wellicht dat groene technologische vooruitgang ons gaat helpen, maar ook hij wees ons op de formule; je zal aan alle radartjes moeten draaien, en overwegen een kind minder op de aarde te zetten.

Als laatste sloot Steven van Weyenberg, Tweede Kamerlid van D66, bij ons aan. Hij had een frisse, heldere blik op het probleem en deelde zijn overwegingen door ons te wijzen op het belang van arbeidsparticipatie van bijvoorbeeld vrouwen, om het probleem van een vergrijzende samenleving aan te pakken.

Ten slotte mochten we zelf met oplossingen komen voor de (fictieve) bevolkingspolitiek in Nederland, Japan, Sub Sahara Afrika en Rusland en werden de taboes doorbroken; van verplichte euthanasie op je 70e (niet ouderdom, maar ouderslim), alle mannen steriliseren, het toerisme naar Rusland stimuleren, Route66 in Japan, tot ontstedelijking in Japan. Gelukkig waren de presentaties in beelden en gaan we deze moties (hopelijk) niet op papier zetten.