Wat is Route66?

Route66 is een intensief persoonlijk ontwikkelingsprogramma voor en door nieuwsgierige D66’ers van tussen de 25 en 33 jaar oud. Het programma duurt twee jaar: ieder jaar ronden twintig deelnemers het traject af en stromen twintig nieuwe Routers in. Wij zijn in totaal dus met veertig D66’ers en alle activiteiten organiseren we zelf. We verdiepen ons in politieke onderwerpen, ontwikkelen onze politieke vaardigheden en verbreden ons sociale netwerk binnen en buiten D66. Lees hier de ervaringen van oud-Routers Christopher Parren en In-Young Park. Of kijk hier de Youtube video’s over Route66.

Wat doet Route66?

Iedere eerste zaterdag van de maand organiseren we een themadag rond een politiek thema of politieke vaardigheid. Deze zaterdagen vormen de ruggengraat van het programma. Daarnaast organiseren we nog drie weekenden: het introductieweekend, een internationaal werkbezoek en een vaardighedenweekend.

Buiten het officiële programma helpen Routers D66 door allerlei projecten uit te voeren. Tot slot organiseren we facultatieve activiteiten voor geïnteresseerde Routers, zoals de sportdag in de zomer en gedurende het jaar Route Talks: ontmoetingen met ervaren topmensen uit politiek en bedrijfsleven in klein gezelschap. Indien gewenst krijgen Routers advies en ondersteuning in hun maatschappelijke of politieke loopbaan binnen de partij.

Wie zoekt Route66?

Route66 is een 2-jarig programma voor jonge enthousiaste mensen die zichzelf willen ontwikkelen en de partij D66 beter willen leren kennen en willen ondersteunen. Voor de nieuwe lichting zoeken wij twintig niet (full-time) studerende jongeren in de leeftijd van 25 tot 33 jaar die staan te trappelen om de komende 2 jaar met en van de andere Routers te leren en een inspirerend programma samen te stellen. Wij streven naar een diverse en gebalanceerde samenstelling van de groep.

Routezaterdagen

Iedere eerste zaterdag van de maand komen wij bij elkaar voor de themazaterdag. Deze dag vindt op een passende locatie in Nederland plaats en staat in het teken van een politiek thema, zoals de crisis op de woningmarkt, vluchtelingen of krimpregio’s. Hiervoor worden gerenommeerde experts uitgenodigd om hun visie te geven. Daarnaast gaan wij zelf aan de slag: we trekken op onderzoek uit in wijken, schrijven een speech, houden een debat of bedenken creatieve oplossingen voor prangende maatschappelijke problemen.

Projecten

Routers helpen D66 door uiteenlopende projecten uit te voeren. Zo denken we mee met de Tweede Kamerfractie over initiatief wetsvoorstellen, evalueren we met Landelijk Bureau de campagnes of ondersteunen we een lokale afdeling bij het werven van nieuwe leden. Het kan dus voorkomen dat je op het landelijk congres of de AAV van je lokale afdeling een Router aan het werk ziet.

Introductieweekend – internationaal werkbezoek – vaardighedenweekend

Kennismaken doen we tijdens het introductieweekend in januari. De nieuwe en de oude lichting ontmoeten elkaar daar voor het eerst en we stellen het programma voor het komende jaar vast. In het voorjaar gaat Route een lang weekend op werkbezoek naar het buitenland; om het jaar brengen we een bezoek aan Brussel waardoor elke lichting een keer op bezoek gaat bij het D66 in het Europees Parlement. In 2015 zijn we naar Londen afgereisd om daar de ALDE zusterpartij LibDems te helpen tijdens hun campagne. Ten slotte is er één weekend in het jaar gereserveerd voor training van persoonlijke vaardigheden. Zo hebben we in 2015 in Enschede in een politiek spel gespeeld rond Vliegveld Twente, waarin we onderhandelen en presenteren hebben getraind.

Alumni

We moedigen oud-Routers aan om betrokken te blijven bij het programma door aan te schuiven of te spreken tijdens een Routezaterdag wanneer zij verwant zijn met het thema of door beroep te doen op hun netwerk. Daarnaast is er de jaarlijkse alumni barbecue en zien we elkaar tijdens D66 congressen.

Meer weten?

Heb je nog vragen? Schroom niet en stel je vraag per mail of kijk op de FAQ over Route66. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via info@route66.d66.nl.