Wat is Route66?

Route66 is het talentprogramma van D66. Wij zijn veertig D66’ers tussen de 25 en 33 jaar. We verdiepen ons in politieke onderwerpen, ontwikkelen onze politieke vaardigheden en verbreden ons sociale netwerk binnen en buiten D66. Het programma duurt twee jaar en alle activiteiten organiseren we zelf. Ieder jaar ronden twintig deelnemers het traject af en stromen er na de selectie twintig nieuwe Routers in.Lees hier de ervaringen van oud-Route-deelnemers Christopher Parren en In-Young Park.

Wat doet Route66?

Iedere eerste zaterdag van de maand organiseren we een themadag rond een politiek thema of politieke vaardigheid. Deze zaterdagen vormen de ruggengraat van het programma. Ook organiseren we nog drie weekenden: het introductieweekend, een international werkbezoek en een vaardighedenweekend.

Daarnaast helpen Routers D66 door allerlei projecten uit te voeren. Tot slot organiseren we Jurassic Parks: ontmoetingen met ervaren topmensen uit politiek en bedrijfsleven in klein gezelschap. Indien gewenst krijgen Routers advies en ondersteuning in hun maatschappelijke of politieke loopbaan binnen de partij.

Routezaterdagen

Iedere eerste zaterdag van de maand komen wij bij elkaar voor de themazaterdag. Deze dag vindt op een passende locatie in Nederland plaats en staat in het teken van een politiek thema, zoals de crisis op de woningmarkt, vluchtelingen of krimpregio’s. Hiervoor worden gerenommeerde experts uitgenodigd om hun visie te geven. Daarnaast gaan wij zelf aan de slag: we trekken op onderzoek uit in wijken, schrijven een speech, houden een debat of bedenken creatieve oplossingen voor prangende maatschappelijke problemen.

Projecten

Routers helpen D66 door uiteenlopende projecten uit te voeren. Zo denken we mee met de Tweede Kamerfractie over initiatief wetsvoorstellen, evalueren we met Landelijk Bureau de campagnes of ondersteunen we een lokale afdeling bij het werven van nieuwe leden. Het kan dus voorkomen dat je op het landelijk congres of de AAV van je lokale afdeling een Router aan het werk ziet.

Introductieweekend – internationaal werkbezoek – vaardighedenweekend

Kennismaken doen we tijdens het introductieweekend in januari. De nieuwe en de oude lichting ontmoeten elkaar daar voor het eerst en we stellen het programma voor het komende jaar vast. In het voorjaar gaat Route een lang weekend op werkbezoek naar het buitenland; om het jaar brengen we een bezoek aan Brussel waardoor elke lichting een keer op bezoek gaat bij het D66 in het Europees Parlement. In 2015 zijn we naar Londen afgereisd om daar de ALDE zusterpartij LibDems te helpen tijdens hun campagne. Ten slotte is er één weekend in het jaar gereserveerd voor training van persoonlijke vaardigheden. Zo hebben we in 2015 in Enschede in een politiek spel gespeeld rond Vliegveld Twente, waarin we onderhandelen en presenteren hebben getraind.

Alumni

We moedigen oud-Routers aan om betrokken te blijven bij het programma door aan te schuiven of te spreken tijdens een Routezaterdag wanneer zij verwant zijn met het thema of door beroep te doen op hun netwerk. Daarnaast is er de jaarlijkse alumni barbecue en zien we elkaar tijdens D66 congressen.

Meer weten?

Heb je nog vragen? Schroom niet en stel je vraag per mail of kijk op de FAQ over Route66. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via route66@d66.nl.

Laatst gewijzigd op 3 oktober 2016