maandag 25 juni 2018

The Jetsons! De toekomst van mobiliteit?

Als kind was ik een enorme fan van de Jetsons. Je weet wel die cartoon van de familie Jetson dat zich afspeelde in de toekomst. Stel je voor dat je gewoon in een buis kan stappen en dan vervolgens naar je werk kunt zoomen. Of nog beter naar een mooie vakantieplek. Dit klinkt nog steeds als toekomstmuziek en deze toekomstmuziek blijkt met het thema mobiliteit vaker terug te komen. Hoewel mobiliteit een hot topic is en er ongelofelijk veel innovaties plaats vinden, zal het nog een tijdje duren voordat ik als een Jetson kan rijzen. Zo was het vandaag toch sneller om met de dieselauto naar onze route zaterdag locatie te gaan, dan met een intercity. En dat ik inderdaad nog in een dieselauto rijdt, terwijl de eerste elektrische auto al in 1835 ontwikkeld was!

Dit en meer interessant feitjes leerde wij op de route zaterdag duurzame mobiliteit van George Gelauff (directeur KIM). Wist je bijvoorbeeld dat hoe wel de techniek steeds beter is, wij gemiddelde dezelfde tijd reizend doorbrengen? De techniek zorgt er namelijk voor dat we veel langere afstanden kunnen afleggen in dezelfde tijd, daarom zijn we ook lang gaan reizen. Dit brengt ook het bekende fileprobleem met zich mee en de verstedelijking. Wat is hier dan een oplossing voor?

Wellicht biedt de hyperloop de oplossing. Elon Musk is in ieder geval een aanhanger van dit systeem en daarom vaardigde hij ook een prijs uit voor de beste oplossing binnen dit systeem. De TU Delft won de prijs vorig jaar en ook dit jaar doen zij weer mee aan de wedstrijd. Na een vlammend betoog over de toekomst van dit systeem, mochten wij mee naar de testsite om een model van een deel van de hyperloopbaan te zien. Zou dit dan mijn droom van de Jetsons dichterbij gaan brengen? De toekomst zal het leren. Voorlopig laat de hyperloop nog even op zich wachten, omdat het nog niet veilig is voor menselijk transport. Toch wel een belangrijk detail voor mobiliteit.

We zullen bovendien ook nog even moeten wachten op autonoom rijdende auto’s, vliegende auto’s en jet-packs, daarom gingen we in de middag terug naar de politieke realiteit. Matthijs Sienot vertelde bevlogen over zijn drijfveren om mobiliteit groener en slimmer te maken. Dit komt ook terug in zijn portefeuille wegen en mobiliteit. Ook vertelde hij wat er op kleine schaal gedaan kan worden om groener te zijn, zoals de gasloze wijken die steeds meer aan het ontstaan zijn in Utrecht. Hij gaf ons veel stof om over na te denken en ook veel informatie die wij konden gebruiken in onze mobility game.

Na alle verhalen en de nieuwe inspiratie die wij hadden opgedaan was het namelijk tijd om het Eurovision Mobiliteitsspel te gaan spelen. Ik kan jullie hier niet te veel over vertellen, want het spel was zo goed in elkaar gezet dat ik verwacht dat er een patent op wordt aangevraagd. Maar wat ik jullie kan mee geven is dat met het draaien aan verschillende knoppen in de stad, zoals meer ov of minder auto’s, tot allerlei onverwachte effecten leiden waar je als bestuurder en gebruiker rekening mee moet houden. Eerst werd het standaard model van de stad gegeven aan de verschillende teams en mochten zij op basis van rekenmodellen een aantal zaken aanpassen. Dit werd gedaan vanuit verschillende belanggroepen. Daarna volgende nog een tweede ronde waarin aanpassingen konden worden gedaan naar aanleiding van de uitkomsten in de eerste rond. In de laatste rond werden een aantal inspirerende betogen gehouden over de verschillende modellen en de gedachtes achter de keuze. In echte Eurovision stijl werden er punten gegeven aan de modellen en kregen de Boefjes de douze points! Daarmee waren zij het winnende team van de dag.

Deze dag had alle elementen die een routezaterdag tot de mooiste dag van de maand maken. Nieuwe informatie, inspirerende personen en een actief spel waar de competitieve aard van Routers naar boven komt. Voor nu ga ik met de auto naar huis, maar stiekem droom ik toch van mijn toekomstige reis als een echte Jetson!