vrijdag 8 april 2016

Stempelen en andere tips

Op een woensdagnamiddag komen enkele Routers samen in Den Haag om met Gerard Schouw te praten over zijn politieke carrière. We praten over de politici die we eerder hebben mogen spreken en ook over het boek “Pluche” van (GroenLinkser) Femke Halsema: aan waarschuwingen geen gebrek. Wat kunnen we leren van de ervaringen van Schouw?

Gerard Schouw heeft een lange staat van dienst binnen D66. Zijn politieke loopbaan begint in zijn studententijd. Nog voordat hij definitief voor D66 heeft kunnen kiezen, wordt hij in Dordrecht al tot campagneleider gebombardeerd. Hij vervult diverse posities (waaronder als lid van de Tweede Kamer) en stelt het rapport “Klaar voor de klim” op. Het politieke levensverhaal van Schouw lijkt van toevalligheden aan elkaar te hangen. Is alles wel zo toevallig gegaan? Schouw beweert van wel. Hij gelooft niet in politieke planning, omdat je volgens hem dan berekend gedrag gaat vertonen.

Heeft Schouw toch een goede tip voor Routers met politieke aspiraties? Allereerst: Geloof in je eigen kracht! Beter dan je eigen ambitie uit te spreken is volgens hem om anderen je naam te laten noemen. Daarnaast moet je volgens Gerard leren stempelen als je de politiek in wilt: laat zien wat je hebt geschreven, georganiseerd en bereikt. Daar hoef je niet beschaamd over te zijn.

Wat als je het je is gelukt om politicus te worden? Bouw een profiel op, zegt Schouw. Het is belangrijk om aan de leden en kiezers te laten zien dat je met de goede dingen bezig bent. Wees daarnaast bewust van het risico dat je belazerd kunt worden. Soms helpt het om in stilte aan een thema (denk bijvoorbeeld aan het probleem van de weigerambtenaren) te werken, omdat de andere partijen je dan sneller geneigd zijn iets te gunnen. Het politieke vak heeft Schouw naar eigen zeggen met vallen en opstaan geleerd.

Aan het einde komt de vraag die toch gesteld moet worden: waarom heeft Schouw de politiek verlaten? Zijn antwoord is kort: “Lees het boek van Femke!”