maandag 14 oktober 2019

Routezaterdag defensie

De eerste Routezaterdag na de zomerstop stond in het teken van Defensie. Een onderwerp wat steeds belangrijker lijkt te worden, met de onstabiele situatie aan de buitengrenzen van Europa, de eeuwige discussie over de 2%-norm van de NAVO en de voorzichtige eerste discussies over een Europees leger. En zo’n dag levert met 40 Routers een hoop discussie op! Moeten we kernwapens opslaan in Nederland? Hoeveel procent van ons BNP moeten we reserveren voor defensie? Biedt een Europees leger ons meer veiligheid? In hoeverre moet Nederland naar de pijpen dansen van NAVO grootmachten bij de keuze om deel te nemen aan missies? Deze en nog vele andere niet-alledaagse thema’s passeerde de revue tijdens de eerste routezaterdag na de zomer.

Ook deze keer hadden we weer een prachtige locatie tot onze beschikking: het Nationaal Archief in Den Haag. Na verzameld te hebben bij de koffietent om de hoek, begon de dag met een Route-update en een interessant startspel: wat doe je wanneer je gestrand bent in de middle-of-nowhere, in de winter met de eerst volgende mensen op 40 km afstand. Wat neem je mee, wat laat je achter en wat word je plan? Conclusie is dat Routers nog een hoop kunnen leren van Bear Grylls,

Vervolgens nam Salima Belhaj, Tweede Kamerlid voor D66 met defensie in haar portefeuille, ons mee in de actuele politieke thema’s en discussies op het gebied van defensie. Zo sprak zij onder andere over het leger van de toekomst, over de personeelstekorten, de noodzaak voor diversiteit en een Europees leger.

Na een rondleiding in het Nationaal Archief, met als pronkstuk het Plakkaat van Verlatinghe (de Nederlandse evenknie van de Amerikaanse Declaration of Independence) volgde een presentatie van iemand met misschien wel de tofste baan van Nederland: een Apachepiloot. Hierbij bleken vooral de mannen gefascineerd door alle mogelijke wapeninstrumenten, radars en andere technologische mogelijkheden. Toch kwamen ook de meer ethische vraagstukken in het leven van een Apachepiloot al snel langs. Tot slot mochten we in discussie met twee Officieren. Ervaren militairen die Defensie als hun broekzak kennen en graag bespraken wat er beter kan. Na een afsluitende debatvariant van Levend Stratego, volgde een diner bij InStock (die voorop lopen in de strijd tegen voedselverspilling). Indrukwekkende dag!