maandag 17 juli 2017

RouteTalk met Jack de Vries

Terwijl het VVD hoofdkwartier zich op steenworp afstand bevindt, ontmoet een groep Routers de oud CDA-staatssecretaris van defensie Jack de Vries, die ervan verdacht wordt het mediabrein te zijn achter oud minister-president, Jan Peter Balkenende. In de namiddag opent Jack de Vries zelf de deur van het kantoor waar hij momenteel werkzaam is.

Na een rondje water, spa rood, koffie en thee begint Jack de Vries te vertellen over zijn geschiedenis, die begint bij zijn geschiedenis docent, die hem adviseerde om politicologie te gaan studeren. Al jong was Jack de Vries geëngageerd door de politiek, waardoor hij lid werd van de CDJA. Als gereformeerde jongen uit Friesland, gaat dat nou eenmaal zo.

Als Jack de Vries in 1992 begint aan zijn militaire dienst, kiest hij het pad van officier voorlichter, waardoor hij voor het eerst in contact komt met de media. Wanneer zijn militaire loopbaan ten einde komt, raakt hij al snel betrokken bij de CDA fractie, waar hij zijn media gevoel kan verfijnen en perfectioneren, totdat hij alles wat hij geleerd heeft kan toepassen in de campagne voor het CDA.

Het gesprek is levendig en Jack probeert de verschillende vragen die worden gesteld allemaal te beantwoorden. Onder andere de charme van lokale verkiezingen, het dilemma van het CDA en de kracht van een tweestrijd passeren de revue in het gesprek. De Routers luisteren aandachtig en een aantal schrijven gretig mee.

En natuurlijk wordt er even gevraagd naar de visie van Jack op de campagne van D66 tijdens de afgelopen Tweede Kamer verkiezingen. Naast een enkele kritische noot, wordt geconcludeerd dat er toch een prima campagne is gedraaid, mede dankzij de persvoorlichter van de partij, Roy Kramer en campagneleider Sjoerd Sjoerdsma.