woensdag 27 april 2016

Politieke antennes

We spreken regelmatig ervaren politici, om een scherper beeld te krijgen van de politiek. Tijdens deze ’Jurassic Parks’ delen zij hun kennis met een kleine groep Routers, die ook de kans krijgen eigen vragen te stellen. Met Route66 bepalen en organiseren we ons eigen programma. Dit keer was het Thomas, die tijdens een borrel op Stientje van Veldhoven afstapte om te vragen of zij met ons in gesprek wilde. Het mooie is, dat het antwoord op dergelijke vragen vrijwel altijd ‘ja’ is. Een groepje van negen leergierige Routers zat daarom te wachten in café Dudok pal naast het Binnenhof, toen Stientje aan kwam lopen.

Waar eerdere JP’s startte met een uitvoerig verhaal over het carrièreverloop van de genodigde, begon Stientje compleet anders. “Ik zal maar gelijk aangeven wat ik van jullie wil: Dat jullie me blijven voeden met dingen die jullie tegenkomen. Jullie zijn mijn politieke antennes. Hoe meer mensen mij praktijkvoorbeelden kunnen aandragen, hoe meer ik de problemen kan aanpakken die de overgang naar een duurzame economie in de weg staan.” Ze vroeg ons ook gelijk om onze contactgegevens door te geven, zodat ze ons kan inschakelen om bijvoorbeeld mee te schrijven aan delen van het verkiezingsprogramma.

Wat ook anders ging, was het verhaal over haar politieke carrière. Als assistent van een Europarlementariër heeft ze in Brussel een vrouwennetwerk opgericht. Daar nodigde ze vrouwelijke politici voor uit, waaronder huidig minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert. Zij adviseerde Stientje de politiek in te gaan. Zo blijkt dat de VVD af en toe ook nog wat nuttigs doet voor Nederland.
Klimaat, Energie en Duurzaamheid leken Stientje de belangrijkste thema’s voor komende decennia. Naar eigen zeggen, onderwerpen waar ze toen nog niets vanaf wist. Desondanks mocht ze er in de Tweede Kamer sinds 2010 mee aan de slag.

Het denken en handelen op lange termijn is iets dat veelvuldig ter sprake kwam tijdens de bijeenkomst. “We moeten de staatsschuld niet doorschuiven naar volgende generaties, maar op milieu- en klimaatgebied moeten we dat ook niet blijven doen. Op langere termijn haal je zo de basis van je welvaart onderuit. Ik wil Nederland juist structureel sterker maken.”

We moeten goed nadenken over verbruik van grondstoffen en energie, maar niet denken dat Nederland een eiland is. Waar andere partijen vaak blij zijn als onze problemen zich uit Nederland verplaatsen, houdt Stientje vast aan de richtingwijzer ‘Denk en handel internationaal’. Een praktische tip die ze ons meegaf over het teweeg brengen van verandering: “Iemand in de rug prikken is prima, maar geef iemand ook altijd een open deur om uit weg te lopen.”

Ze is er trots op dat tegenwoordig Duurzaamheid deel uitmaakt van iedere congresspeech van Alexander Pechtold. Het feit dat de thema-afdeling Duurzaamheid de grootste is binnen D66, met landelijk 700 leden, geeft ook aan dat dit onderwerp hoog op de agenda staat binnen de partij.

Stientje heeft in korte tijd diverse vooruitstrevende boodschappen met ons weten te delen en bleek zo ook zélf een politieke zendmast op zoek naar mogelijkheden om haar netwerk uit te breiden en haar signaal te versterken. Met deze groep geïnspireerde Routers heeft ze er in ieder geval negen antennes bij.

160421 Stientje van Veldhoven Dudok Den Haag JP

v.l.n.r.: Hilke, Hester, Koen, Stientje, Peter, Shanna, Joren, Jasper, Michael en Thomas.