dinsdag 10 oktober 2017

Politici zijn ook (publieke) acteurs

In zijn boek “On Politics and the Art of Acting” schreef beroemd toneelschrijver Arthur Miller over het verband tussen acteren en de politiek of specifieker: acteren en een politieke leider zijn. Volgens Miller zijn goede acteurs ook goede leiders. Aristoteles legde ook het verband tussen de twee velden: zowel acteurs en politici moeten hun publiek bereiken. Stem, houding, woordgebruik, intonatie, ademhaling, en uitstraling zijn de eerste lessen die een acteur leert. Ze zijn fundamenteel voor een succesvolle carrière. Dit is ook zo voor succesvolle politici. Elke politicus/politica moet de inhoud van zijn/haar boodschap en standpunten kunnen reproduceren, maar briljante politici weten wat ze moeten doen met hun boodschap om hun publiek te enthousiasmeren. Acteur en ex-D66 Tweede Kamerlid Boris van der Ham (2002-2012) begon met deze les tijdens een Routezaterdag vol drama.

Na de openingsspeech over het belang van acteren in de politiek gingen wij aan de slag met onze workshops. Met het Landelijke Bureau van D66 en de Jonge Democraten gebouw in Den Haag als locaties hadden wij de keus tussen zeven workshops: speechen, cameratraining, persoonlijke betrokkenheid, storytelling, woordvoering, logopedie en het publiek bereiken in debat. Samen vertegenwoordigen  deze workshops de gereedschappen die nodig zijn om als politicus/politica te kunnen excelleren in de hedendaagse samenleving. Aan het einde was het tijd om deze lessen toe te passen tijdens een improvisatie workshop met John Bijl van het Periklesinstituut.

De improvisatie was leuk en opgezet om van te kunnen genieten. Tegelijkertijd was het een goede les om sterk op je eigen benen te blijven staan en snel te denken in onbekende situaties. Het werd ook duidelijk dat het niet zozeer uitmaakt of je boodschap sterk of zwak is. Zolang je het overtuigend brengt zullen mensen je geloven. Dit is echter niet hetzelfde als zeggen dat politici alles kunnen zeggen,  de kern van de boodschap moet namelijk wel kloppen.

Als D66’ers geloven wij dat onze boodschap belangrijk (en juist) is. Wij moeten echter ook begrijpen dat we in de politiek  niet alleen op de inhoud kunnen vertrouwen. Soms moeten wij ook onze grenzen verleggen en onthouden dat je als politicus/politica ook een performer moet durven zijn. Zoals Shakespeare schreef: De hele wereld is een schouwtoneel. Volgens mij geldt dat ook voor de politiek.