maandag 11 november 2019

PaREIS!

Donderdagochtend 3 oktober vertrok een groep van 28 Routers vol enthousiasme voor de jaarlijkse reis die Route66 maakt, deze keer met de Thalys naar Parijs.

Donderdagmiddag stond de European Space Agency op het programma. Clovis de Matos had zestig slides voorbereid over ESA en zijn ruimteprogramma’s. Na twee uur en een ongeplande evacuatie vanwege het brandalarm eindigden we op de zesde slide vanwege een levendige discussie over de rol van ESA in klimaatonderzoek, geopolitieke spanningen en waarom nieuwe ESA-leden nog geen vestigingen van ESA hebben. ’s Avonds aten we bij La Crèole, waar enkele rupsen in de sla en een gebrek aan avocado in de avocadosalade de pret niet mochten drukken.

Vrijdag stond de wekker alweer vroeg in het Formule 1-hotel (beroemd en berucht vanwege zijn lage prijs en grote hoeveelheid bedwantsen) om te vertrekken naar UNESCO: de VN-organisatie voor wetenschap, cultuur en onderwijs. De Nederlandse vertegenwoordiger gaf ons een inkijkje in de boeiende politiek die onder andere gaat over mensenrechten, werelderfgoed en ‘planting seeds in the minds of humans’ via goed onderwijs.

Na UNESCO en een lunch met heel veel rauwe knoflook vertrokken we naar OESO: de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Daar werden we getrakteerd op madeleines en bovenal een goed georganiseerd minisymposium over pensioenen, deeltijdwerken en de verdeling tussen inkomen en vermogen. Dit allen over Nederland in vergelijking met andere OESO-landen.

De dag was nog niet voorbij, want daarna werden we verwelkomd in het Assemblée National. Daar leerden we dat de Franse president nooit in het parlement mag komen, woonden we een debat over medische ethiek bij en spraken we met twee fractiemedewerkers van La Republique En Marche, de politieke partij van president Emmanuel Macron.

Na een maaltijd met Franse chansons bij l’Escurial begon het misschien wel belangrijkste programmaonderdeel: de karaokebar. We hebben Parijse locals verblijd met klassiekers als ‘I want it that way’ van de Backstreetboys, ‘Stop’ van de Spicegirls en natuurlijk mocht ‘Rosanne’ van Nick en Simon niet ontbreken aan deze lijst van internationale topartiesten.

De zaterdag begon niet voor iedereen ‘s ochtends, maar degenen die wel op tijd konden opstaan, maakten kennis met de geschiedenis van Montmartre, dat een plattelandsdorp was voordat het werd samengevoegd met Parijs. ’s Middags splitste de groep in een fietstocht, een cafétocht en een winkeltocht. Puf om uit te gaan was er na het geslaagde slotdiner niet meer, maar velen konden zich er nog wel toe zetten om als onderdeel van de Parijse museumnacht naar het Picassomuseum en nationaal archief te gaan.

Zondag eindigde de PaReis met een bezoek aan het Louvre, Musée de l’Orangerie of Centre Pompidou.

Ik vond het heel vet om internationale samenwerkingsorganisaties in werking te zien, om het parlement van een ander land te mogen bezoeken, cultuur te mogen snuiven en alsnog een heel gaaf weekend met 28 leuke mensen te hebben.