woensdag 24 oktober 2018

Nieuwe liefde … Brussel!

Je weet het vast nog wel. De schoolreisjes. Krentenbollen en zachte bolletjes met hagelslag in de tas. Met z’n allen in de bus. Gezellig maar ondertussen ook leerzaam. Nou zo voelde ik me constant tijdens ons weekend weg naar Brussel.

Dag 1, donderdag 11 oktober

Het begon alleemaal met de reis ernaar toe. Vanaf Rotterdam CS voor slechts drie tientjes in een uurtje in Brussel dankzij de Eurostar. Ik dacht: ‘Dit is toch mooi? We zijn binnen Europa echt steeds beter met elkaar verbonden.’ Het bleek een gedachte dat nog vaak terug kwam gedurende het weekend. Activiteit numero uno was het Europees Parlement waarbij ik direct beschamend vroeg aan de organisatie: ‘Wat doen die eigenlijk….?’ Want voor mij was, voor ik aan het weekend begon, de termen EU, Europa en Brussel één pot nat. Ik kreeg meteen hulp en uitleg van de befaamde driehoek van Europees Parlement, Europese Raad en Europese Commissie (zie hier https://www.youtube.com/watch?v=5fL9SPNRCrg) In het parlement hebben we gesproken met onze parlementariërs Sophie in ’t Veld, Gerben-Jan Gerbrandy en Matthijs van Miltenburg over de toekomst van de EU, de aankomende verkiezingen, wetgeving en belangrijke onderwerpen die elke EU-burger aangaat. We sloten af met een enorm inspirerend betoog van Guy Verhofstadt. De oud-premier van België die nu de voorman is van de liberale partij ALDE waar D66 ook onderdeel van is. Dat gevoel van verbondenheid binnen de EU kwam weer naar boven alsook de ambitie om juist meer met Europa te doen want migratie, klimaat, economie, defensie gaan gewoon over grenzen heen. Waarom niet een Verenigde Staten van Europa? Want besluitvorming kan wel wat beter.
De verbondenheid bleef groeien gedurende de dag en avond want op Place du Luxembourg hoorde je zowel Engels, Frans, Duits, Nederlands als Italiaans of Hongaars.

Dag 2, vrijdag 12 oktober

Terwijl ons Europees hart steeds harder ging kloppen hebben we een bezoek gebracht aan de Permanente Vertegenwoordiging (PV) in Brussel, soort van ambassade voor de EU, waar Friso Coppes, Bestuurslid D66 Brussel, vertelde waarom er eigenlijk een EU is: nooit meer een verdeeld continent in oorlog. Na een onderhandelingscase te hebben geoefend over de Brexit zijn we naar Maarten Verwey gegaan. Topambtenaar bij de Europese Commissie. Over zijn visie en problemen binnen de EU, maar ook de kansen die het geeft. We hebben onder andere gesproken over de afspraken die met Turkije zijn gemaakt. Geen EU lid, maar wel lid van de NAVO. Toeval wilde dat we deze laatste organisatie ook op deze dag hebben bezocht. Het gloednieuwe hoofdkwartier uit 2017 (kosten 1 miljard euro) waarin we hebben gesproken met de Nederlandse delegatie. Bijvoorbeeld over de befaamde 2% van het BBP die we moeten afstaan en het belang van oefeningen en samenwerken met de dreiging die Rusland heet. Want de relatie Europa – Rusland is na de annexatie van de Krim en MH17 niet bepaald rooskleurig te noemen.

Na wat frietjes, drankjes maar ook dansjes was het tijd voor een welverdiende nachtrust.

Dag 3, zaterdag 13 oktober

Als je je afvraagt: ‘Houdt het al op met al dat Brussel?’ Dan is mijn antwoord: ‘Nee, hoor. Er kan nooit genoeg Brussel zijn.’ Want vandaag hebben we een heus simulatiespel gedaan als leden van het Europees Parlement. Het is bedoeld voor middelbare scholieren, maar het was nog aardig lastig. Zeker omdat de politieke verhoudingen en belangen tussen Raad en Parlement best ingewikkeld zijn. De meerderheid van de gekozen parlementariërs mogen het dan wel eens zijn, besluiten in de Raad moeten unaniem gebeuren. Dus als Nederland bijvoorbeeld als enige zegt: ‘gaan we gewoon niet doen’ dan gebeurt er ook niks. Dat maakt het onderhandelen een stuk lastiger maar geeft meteen goed weer wat het conflict is in Europa.

Als afsluiters van de dag en daarmee het weekend spraken we nog met Winand Quaedvlieg en kort daarna met Maurice Fermont. De eerste is permanente gedelegeerde in Brussel voor MKB Nederland en VNO-NCW, de laatste is adviseur voor internationale handel bij BusinessEurope. Hij ging in op de relaties tussen de Europa en China. Hij nam ons mee in de geschiedenis en waarom China nu is waar ze zijn. Een goed voorproefje voor onze Routezaterdag over China op 3 november.

Dag 4, zondag 16 oktober

Het weekend is voorbij. Ongelofelijk veel geleerd. Te raar eigenlijk hoe weinig we van Europa en haar functioneren weten. Terwijl we trots mogen zijn dat we haar hebben. We zitten weer in de trein. Terwijl we ons verschuilden onder de ramen en we zagen dat er geen ouders te bekennen waren, pas toen ebde het schoolreisjesgevoel weg. Dit wil maar zeggen hoe goed het weekend georganiseerd was. Alles was in de puntjes verzorgd. Gelukkig maar want in een groep gedraag je je toch snel als schaapjes achter een herder. Organisatie bedankt.