Toon van Gent

Alumnus (2016-2017)

Toon van Gent, oorspronkelijk geboren en getogen in Den Bosch, is na zijn studie Politieke en Parlementaire Geschiedenis in Nijmegen blijven wonen en daar actief geworden binnen D66. Als duo-raadslid is hij elke woensdagavond actief bezig met het bedrijven van de politiek in de gemeentelijke sfeer. Hij werkt als trainee Sociale Zaken, Werk & Inkomen voor de Langhenkel Groep, waar hij wordt gedetacheerd bij verschillende gemeenten.

Wat Toon altijd heeft aangetrokken in D66, is dat het een partij is die voor de troepen uit durft te lopen. Of het nu gaat om vernieuwing van het democratisch bestel, homo-emancipatie of de AOW; D66’ers durven ook bij politiek-gevoelige thema’s te staan voor wat zij vinden. Een ander punt wat hij als sociaal-liberaal erg belangrijk vindt en wat hij terug zie bij D66, is de opvatting over de positie die de overheid in zou moeten nemen in onze samenleving. De overheid mag wat hem betreft wel wat meer vertrouwen op de eigen kracht van mensen, met de overheid daarin als ondersteunend orgaan. Als mensen extra hulp nodig hebben, moet de overheid dit bieden, maar is dit niet nodig dan moet de overheid soms een stapje terug doen en ondernemende mensen juist de ruimte geven. Toon: “Ik ben wars van betutteling!”

Toon is erg nieuwsgierig aangelegd, altijd opzoek naar visies van anderen en gaat hier dan ook graag het gesprek over aan. Hij hoopt met zijn capaciteiten zijn steentje bij te kunnen dragen en veel nieuwe inzichten op te kunnen doen in zijn tijd bij Route66.