“Waarom is er eigenlijk geen leerlingenraad?”

Dat vroeg Koen zich af toen hij veertien was. Binnen de kortste keren had hij een team van enthousiaste leerlingen bij elkaar, waarmee ook direct de schoolkrant werd opgericht. Toen in zijn klas de eerste editie werd uitgedeeld, besefte hij zich dat een beetje doorzettingsvermogen heel veel mogelijk maakt. Waar zijn medeleerlingen klaagden over saaie schoolfeesten, zag hij juist kansen. Door zelf ‘After School Parties’ te organiseren, werd wél samen met leerlingen van andere scholen doorgefeest tot na middernacht.

“Waarom zou je in Delft alleen maar studeren?”

Die vraag zette hem ertoe om ook lezingen en studiereizen te organiseren. Dat smaakte naar meer! Een bestuursjaar van de studievereniging van Bouwkunde was het gevolg. Korte tijd later begon Koen aan een wereldreis van een half jaar door twaalf landen. Hij besloot het verder studeren met werken te combineren, door assistent te worden van zijn favoriete professors. Hun expertise op gebied van duurzaam ontwerpen, inspireerde hem om zijn eigen bedrijf te starten.

“Waarom is er afval?”

Dit werd het vertrekpunt voor zijn eigen bedrijf, waarmee hij beursstands en interieurs begon te ontwerpen. Met idealisme als uitgangspunt, volgt daarna de praktische realiteit. Met die instelling is Koen ook politiek actief geworden, vooral op de gebieden Wonen, Mobiliteit, Energie en Milieu. Eerst binnen D66 Vlaardingen, maar sinds 2016 ook landelijk vanuit het opleidingsprogramma Route66. Hij is van plan altijd ‘waarom-vragen’ te blijven stellen en zelf bij te dragen aan de veranderingen die nodig zijn voor vooruitgang.

Update: Sinds zijn start bij Route66, is Koen raadslid geworden en verkozen tot lijsttrekker door de leden van D66 Vlaardingen.

Meer van Koen Kegel
Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way.
- Christopher Hitchens (1949-2011)