vrijdag 5 juli 2019

Kansenongelijkheid en Armoede

De Routezaterdag van april is er een die in ieder geval bij mij zelf veel indruk heeft gemaakt. Het onderwerp van de dag was kansenongelijkheid en armoede, een onderwerp waar we aan het begin van het jaar al van vonden dat we daar binnen D66 vaker aandacht voor mochten hebben. Bij het organiseren van de dag wilde we vooral ook kijken hoe we niet alleen over de theorie konden praten maar ook zien wat de praktische problemen voor mensen zijn, wat het betekent voor de dagelijkse praktijk van mensen als ze minder kansen hebben of in armoede leven door wat voor soort omstandigheden dan ook en hoe kunnen we praktisch ons steentje bijdragen.

We begonnen onze dag bij het Leger Des Heils in Eindhoven die zeer gastvrij hun locatie voor ons ter beschikking had gesteld. Peter (Route66) opende de dag door het geven van een korte introductie, maar vooral door te polsen bij onszelf in de groep welke kansen we wel of niet hebben gehad. Wat hebben die kansen of dat gebrek aan kansen betekent voor je leven? Wat heeft dit jou misschien gekost? Denk aan vragen zoals, heb jij vroeger bijles gehad als bleek dat je dit nodig had? Ken je mensen in de politiek, een advocaat of bijvoorbeeld een arts? Allemaal factoren die invloed kunnen hebben op je uiteindelijke leven en een geschikte reality check om deze dag mee te beginnen.

Dat dit zo veel invloed heeft, bleek uit het verhaal van Hanneke van Jinc. Jinc is een organisatie die strijdt voor een toekomst waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Vandaag de dag is de postcode waarin een kind opgroeit nog steeds de grootste voorspeller van hem of haar succes op de arbeidsmarkt. Jinc probeert dit te veranderen door in heel Nederland hun Jinc-programma uit te rollen, waarin kinderen flitsstages kunnen doen, een sollicitatietraining krijgen of carrièrecoaching krijgen. Op deze manier wil Jinc de intrinsieke motivatie van kinderen aanwakkeren om te groeien en te leren. Hanneke vertelde dat Jinc via haar programma in samenwerking met scholen jaarlijks meer dan 55.000 kinderen bereikt.

Na het gesprek met Jinc, kwam Rens Raemakers, Kamerlid voor D66, vertellen over wat hij doet aan armoedebestrijding in de Kamer. Rens is zowel woordvoerder armoede, schulden als jeugd. Deze combinatie zorgt ervoor dat hij, naast dat hij hierdoor erg druk is, op deze dossiers de aanknopingspunten ziet en daarom een bredere visie op het onderwerp kan neerleggen in de Kamer. Beleid rondom schulden en armoede blijkt echter vaak een wirwar van regels en het is moeilijk om te experimenteren en tot structurele oplossing te komen.

Aansluitend op het verhaal Rens vertelde Jorien Migchielsen, raadslid in Eindhoven en oud-Route66er, over de lokale problematiek en uitdagingen in Eindhoven. Eindhoven is een stad met twee verhalen, aan de ene kant heeft Eindhoven de Brainport, aan de andere kant is Eindhoven een stad met een grote laag armoede.

Na een ochtend vooral binnen gezeten te hebben en informatie ontvangen te hebben en te discussiëren was het in het middagprogramma tijd om naar buiten te gaan. We maakten in de middag namelijk met Ervaring Die Staat (mede geholpen door Stichting Present) een wandeling (Straatroute) door Eindhoven.  In verschillende groepen liepen we een route door een zonnig Eindhoven waar we door oud-daklozen gewezen werden op hun voormalige slaapplekken, manier van leven in de stad en de problemen waar ze dagelijks mee te maken hadden. Een indrukwekkende wandeling die liet zien hoe zwaar en moeilijk het leven van een dakloze is of kan zijn en hoe moeilijk het is om uit die situatie te komen als je er eenmaal inzit. Na de wandeling hebben we nagepraat met onze gidsen en gehoord hoe zij in hun situatie terecht waren gekomen en er ook langzaam weer uit proberen te komen, stuk voor stuk bijzondere verhalen.

Al met al was het een indrukwekkende Route-zaterdag die genoeg voer tot nadenken heeft gegeven maar vooral ook inspiratie heeft gegeven om ons meer met dit thema bezig te houden!

Met veel dank aan het Leger des Heils Eindhoven, Stichting Present, Stichting Ervaring die Staat, Rens Raemakers en Jorien Migchielsen.