vrijdag 5 mei 2017

Dit is géén 1 april grap

“Ik hoor net dat er geen treinverbinding tussen Eindhoven en Venlo is.” Enkele Routers hopen tevergeefs op een goede 1 april grap. Andere zijn beetgenomen door de routenavigatie en doen een ommetje Duitsland. Ik bevind me in de trein vanaf Nijmegen en zie ik mij vergezeld van 4 jongens van rond de 18. De conducteur komt voorbij. “Conducteur, zou dat iets zijn?” vraagt er een van de jongens. “Nou, dat weet ik niet…” Antwoordt een ander. Weinig woorden, mijn fantasie vult de rest. Ik vermoed te weten in welke fase zij zich bevinden: het onderzoeken van hun mogelijkheden en ambities, op zoek naar kansen die hierbij passen. Het gesprek blijft me de rest van de dag bij. Biedt D66 voldoende kansen aan deze jongeren? Vandaag gaan in gesprek met mensen die hun persoonlijke verhaal met ons delen. Het verhaal dat ook de toekomst van een van deze jongens kan zijn. Een verhaal dat gaat over dromen, maar ook over nachtmerries. Aan ons de taak om te luisteren en hetgeen we horen te toetsen aan het verkiezingsprogramma dat D66 schreef voor de Tweede Kamerverkiezingen van afgelopen maart: “Kansen voor iedereen”.

Voordat het zover is starten we met facts en figures. Verpakt in een opzwepende quiz komen velen van ons er achter weinig stil te (hoeven) staan bij wat het leven kost. Minimumloon, kinderbijslag, maandsalaris van een politieagent in vergelijking met een verpleegkundige. Sommige weten het (waarvan akte!), velen hebben een vermoeden maar soms ook geen flauw idee. In de nabespreking wordt geopperd dat er ook erg weinig verschil tussen de antwoorden A, B, C en D zat. Wat is weinig? 100 euro meer of minder per maand in de portemonnee kan een groot verschil maken.

Na deze opmaat van de dag krijgen we een luistertraining aangeboden door Victor Pierau. We leren dat er op verschillende niveaus geluisterd kan worden en welke dit zijn. We brengen het geleerde direct in de praktijk door kleine oefeningen. Bij een van de oefeningen worden koppels gevormd en moet de een de ander een aanbod doen. Ik zie mijn kans schoon en vraag mijn buurman mee uit eten voor vanavond. In de eerste oefening moet hij afwerend antwoorden op al mijn vragen met ‘Ja maar…’. In de tweede ronde antwoordt hij echter keer op keer met ‘Ja en…’. Het ‘Ja en-nen’ zorgt voor veel energie en hilariteit in de groep: ik ben benieuwd naar alle ideeën die zijn ontsproten!

Het tweede deel van de dag is gereserveerd voor de gesprekken. In verschillende groepen gaan we uit een. Nog steeds weten we niet wat ons te wachten staat naast het feit dat er persoonlijke verhalen met ons gedeeld gaan worden. Ik vind het ergens wel wat spannend, voor mezelf en ook voor onze gesprekspartners! In de terugkoppeling blijkt dat alle groepjes een betekenisvol gesprek hebben gevoerd. De ene groep over burn-out, de andere over zwerfjongeren, gesloten deuren en leven in de bijstand. Geweldig dat onze gesprekspartners zo open wilden zijn!

Als laatste wacht een pitch naar aanleiding van elk gesprek met hierin onze reflectie op het landelijke verkiezingsprogramma. Biedt D66 werkelijk kansen voor iedereen? Een debat met D66 wethouders, een bestuurslid, raadslid en een zojuist geïnstalleerd Tweede Kamerlid rondt een geweldige dag vol inspiratie af. Ik ben bevangen door energie, hoop en zeg volmondig “Ja!” op de vraag of D66 kansen biedt voor iedereen. We vertrouwen op de eigen kracht van mensen en zijn er trots op om een sociale springplank te bieden op de momenten dat het nodig is. Dit is geen 1 april grap: dit is serious business!