zondag 7 mei 2017

In het belang van Rommeldam

De gemeenteraadsverkiezingen staan weer voor de deur! Voor veel politieke partijen zijn deze gemeenteraden een goede kweekvijver voor politiek talent. Daarnaast is gemeentepolitiek een manier om bij te dragen aan de inrichting van jouw directe omgeving. Best belangrijk, alleen hoe werkt dat dan, zo’n gemeenteraad?

Die vraag is de aanleiding voor Route66 om een weekend ‘gemeenteraadje’ te spelen. De ingrediënten? Drie wethouders, een afwezige burgemeester en vijf raadsfracties met in totaal 35 leden. Een recept voor intrige, politiek theater, maar bovenal: opkomen voor het algemeen belang van de gemeente Rommeldam, zoals ik het in mijn rol als VVD-wethouder graag stel. En dat vind ik niet alleen, het College van Burgemeester & Wethouders spreekt tenslotte met één mond.

Net voor het weekend heeft B&W besloten om 240 vluchtelingen op te vangen in het oude stadskantoor, de foeilelijke en leegstaande ‘betonkolos’ in het midden van de stad.

Tijdens de commissievergaderingen op zaterdag is de kritiek uit de raad niet mals. Gelukkig kan D66-wethouder vluchtelingenbeleid Kegel de kastanjes uit het vuur halen. Vragen over financiën komen op mijn bordje. Door vooral de financiële kant van dit voorstel te verdedigen kan ik benadrukken dat deze coalitie van GroenLinks, D66 en VVD de gemeente Rommeldam financieel weer op orde brengt.

De betonkolos wordt verkocht en de toekomstige sloop is daarmee gefinancierd. Lokaal Belang en de SP kunnen hier toch moeilijk tegen zijn? Zeker nu uit interne communicatie blijkt dat VVD-staatssecretaris Dijkhoff deze manier van opvang ziet als lichtend voorbeeld en deze verder wil uitrollen in het land. Rommeldam staat op de kaart! Niets blijkt minder waar: de oppositie en media hebben het over alternatieve bestemmingen voor het gebouw, VVD-achterkamers en de persoonlijke relaties tussen GroenLinks en de VVD.

Dat raad en college zaterdagavond een gemeenschappelijk uitje hebben draagt ondertussen enkel bij aan de persoonlijke intrige. De raadsvergadering op zondag gaat daarom over veel punten, maar weinig over de urgente kwestie die op tafel ligt: de opvang van vluchtelingen. Veel bananen op de weg voor het college, maar weinig gefundeerde kritiek. De coalitie heeft ondertussen afgesproken dat de locatie een groene bestemming krijgt als de vluchtelingenstroom is gedaald.

Conclusie: het voorstel wordt goedgekeurd door de raad, dankzij de steun van de coalitie. De lessen? Dat het belangrijk is dat je inhoudelijke kennis op orde is en openheid naar de raad het langste duurt. Het houdt daar niet bij op: politieke framing, bananenschillen en persoonlijke relaties zijn erg belangrijk voor de politieke verhoudingen. En het belangrijkste: persoonlijke intrige zorgt dan wel voor politieke spanningen in het college, een liefdesbaby brengt de coalitie ook weer dichter bij elkaar!