woensdag 24 februari 2016

“In de politiek maak je geen vrienden, alleen kennissen”

Vijf wijze lessen voor Routers van oud-minister Joris Voorhoeve

Wat kunnen jonge politici leren van van Joris Voerhoeve? Een heleboel, zo bleek uit de eerste Jurassic Park van 2016. Tien gelukkige routers hadden dinsdag het genoegen oud minister van Defensie en Koninkrijksrelaties Joris Voorhoeve het hemd van het lijf te vragen over zijn ervaringen als politicus. Vijf wijze lessen van een ervaren leermeester.

Les 1: Leer van je fouten en van die van anderen
“Er bestaat geen opleiding voor politicus”, zo begon de heer Voorhoeve het gesprek. “De beste leerschool is om te leren van je eigen fouten en van die van anderen.” Volgens de oud-minister is dit de manier om je inituïtie te ontwikkelen hoe processen zullen gaan verlopen. Een belangrijke skill in het politieke vak.

Les 2: Begin in de gemeentelijke politiek om de kneepjes van het vak te leren
De lokale politiek is de plek om je politieke vaardigheden te ontwikkelen, aldus Voorhoeve. Hoe werkt de fractie, hoe ga je om met de pers? Hoe loopt het reilen en zeilen binnen de partij? Dat soort zaken. Zijn tip: maak een periode af en werk als ondersteuning voor degenen die in de politiek zitten (denk aan programma ontwikkelen, ondersteuning bij communicatie etc.). Zo krijg je de politieke vaardigheden goed in de vingers.

Les 3: Bouw gezag op, ook bij de media
Op welk niveau je ook acteert: zorg dat je een betrouwbare gesprekspartner wordt. Doe je huiswerk, let goed op en omring je met een netwerk van inhoudsdeskundigen. Volgens Voorhoeve moet je goed kunnen filteren; zo’n 80% van de informatie die je krijgt kun je weggooien. “Het is de kunst om te weten welke 80%”. Door goede informatie op het juiste moment te delen bouw je gezag op bij het college van B&W, de politieke leiding en de media.

Goed om kunnen gaan met de media is van groot belang voor een volksvertegenwoordiger. Voorhoeve: “Je hebt ze nodig om te kunnen communiceren met kiezers. Maar denk alleen vooral niet dat de media de afdeling voorlichting is van BV Nederland”. De oud-minister beveelt aan om jezelf ook niet teveel bloot te stellen aan ‘populaire’ publieke optredens waarbij het ook persoonlijk wordt. “De setting van publieke optredens is heel belangrijk voor het behoud van je gezag”.

Les 4: Knip grote hervormingen op in kleine fases
Als het je dan gelukt is hoger op te komen en aan de knoppen te zitten, houd het dan bij een realistisch ambitie niveau. Volgens Voorhoeve is het wijs om grote hervormingen in kleine fases op te knippen, dan krijg je ze er makkelijker doorheen. De wet van de politiek volgens deze oud-gediende: “Sommige problemen moeten eerste erger worden voordat ze opgelost kunnen worden, pas dan is er genoeg draagvlak voor verandering.”

Les 5: Eerlijkheid duurt het langst
Het kan op een oud-Hollands tegeltje: “Eerlijkheid duurt het langst”. Wat Voorhoeve hiermee bedoelt is dat als minister het behoud van vertrouwen van de volksvertegenwoordiging je levensader is. Het leveren van betrouwbare en volledige informatie aan de Kamer is dan ook van cruciaal belang. Door eerlijk te zijn maak je jezelf minder kwetsbaar. Hoe je dat doet, volledige en betrouwbare informatie verkrijgen vanuit je ministerie? Voorhoeve: “Heb vooral ook aandacht voor dissonante informatie en vraag door”. Volgens de oud-minister moet je klokkenluiders niet meteen volledig vertrouwen, maar ze ook zeker niet meteen wegwuiven. Want, alweer een wijze les: “Wie vandaag je vriend is, kan morgen je vijand zijn. En vice versa”.

Vijf waardevolle lessen rijker, kregen de Routers aan het eind nog een goede aanmoediging mee van Voorhoeve: “Er is een groot tekort aan bekwame politici, dus maak vooral die stap. Weet dat volksvertegenwoordiger zijn geen dankbaar werk is, het is ‘dienen aan het front’, maar wel een prachtige ervaring!”.

Namens Route66 veel dank aan Joris Voorhoeve voor zijn tijd en advies.

Jurassic Park Joris Voorhoeve