maandag 5 maart 2018

Do you wanna live forever?

Al sinds mensenheugenis zijn we bezig om langer te blijven leven. In de Middeleeuwen was dat via alchemie en druïden, en de zoektocht naar de fontein der eeuwige jeugd. Nu vooral via wetenschap en science fictie. Want wie heeft niet gelezen over het invriezen van onze lichamen en conserveren van gedachten in bits en bytes. Het spreekt erg tot de verbeelding om langer of zelf eeuwig te willen leven. Want tsja, het leven is leuk en zou nog leuker zijn als je het langer mocht doen.

Maar kunnen we wel eeuwig blijven leven? Is ons lichaam er wel voor gemaakt? Het klinkt allemaal heel erg science fictie, echter zijn we al bezig in de wetenschap om te onderzoeken of we langer kunnen leven. Tijdens een Route College heeft Dov Ballak ons meegenomen in de wetenschappelijke tak van ouder worden; Gerontologie.

Gemiddeld wordt een man in Nederland 80 jaar en een vrouw 83 jaar. Als we geluk hebben, hebben we geen ouderdomsziekte zoals diabetes, hart- en vaatziekte, Alzheimer of kanker tijdens onze korte leven. Maar toch heeft een gedeelte van de populatie dit wel. Literatuur beschrijft dat ouder worden samen gaat met een verminderde functie van onze hart en vaten.

We kunnen minder efficiënt het bloed door ons lichaam pompen. Maar ook is er een verminderde gevoeligheid voor insuline van onze lichaamscellen. Dit kan zich verder ontwikkelen tot Diabetes mellitus (ouderdomssuiker). Verminderde cognitieve functie is ook een van de kenmerken van ouder worden. We worden dus wel 80 jaar, maar hoeveel van die jaren kunnen we genieten zonder één of andere ziekte?

Zo zie je dat ouder worden eigenlijk gepaard gaat met verminderde functies van alle orgaanstelsels in onze lichaam. Dus wordt de vraagstelling eigenlijk anders. Willen we langer leven, met daarbij horende ouderdomsziekten? Of willen we een zo lang mogelijk gezond leven? Ik denk dat de meeste van ons het laatste zullen kiezen. 100 jaar worden zonder ziektes is nog altijd beter dan 120 te worden met ouderdomsziektes.

Hoe gaan we het ouder worden dan tegen? We zijn al gemiddeld ouder dan bijvoorbeeld mensen uit 1933. Dit kwam bijvoorbeeld door de hygiëne van dokter en patiënt, door de ontwikkeling van medicijnen en vaccins, en door een beter begrip wat ouder worden eigenlijk betekent. Nog belangrijker is dat we meer ontspanning hebben tegenwoordig en minder zwaar arbeid verrichten. Daarbij komend hebben we over het algemeen een gezondere levensstijl. Laatste paar decennia is gerontologie volop bezig met het uitproberen van verschillende manieren om het ouder worden tegen te gaan. Er zijn verschillende tests op muizen waarop positieve conclusies aan getrokken kunnen worden. Maar tot die tijd kunnen we zelf ook wat doen aan onze ouder worden. We kunnen nog gezonder leven door meer te bewegen, nog meer vegetarisch te eten, niet roken en gematigder drinker, goed slapen en geen chronische stress te ondervinden.

Politiek Den Haag kan ons hierbij helpen door meer te focussen op preventieve geneeskunde. Verder kunnen dingen zoals suiker- en vettaks geïmplementeerd worden en zal dit op korte termijn ook voor een verandering zorgen. Oudere burgers van 50 en 60 jaar aan het sporten krijgen is ook effectief. Het is immers goedkoper om sportkaarten te faciliteren dan de mogelijke zorgkosten te betalen voor zieke burgers. En het belangrijkste: voorlichting, voorlichting, voorlichting. Als we burgers kunnen informeren over een gezond levensstijl en dit ook actief stimuleren zorgen we voor een meer gelukkige samenleving waar minder ouderdomsziekten zullen zijn en dus de zorgkosten ook lager zullen zijn op lange termijn. Wij zullen zelf niet meer eeuwig leven, maar we kunnen samen wel werken aan een gezond leven zonder ziektes voor elke Nederlander. Dat zou onze streven moeten zijn.