maandag 29 juni 2015

Het andere gezicht van Amsterdam Zuid

Het is nog vroeg als we door Marius Singels bij de voedselbank in Amsterdam Zuid worden onthaald. De gepensioneerde NS manager is vrijwilliger en coördinator van het uitgifte punt in De Pijp en heeft het aantal wekelijkse voedselpakketten zien stijgen van 50 naar 200stuks. In 2014 had 10.3% van de Nederlandse huishoudens een inkomen onder de gestelde lage – inkomensgrens [Het Armoede signalement Rapport 2014, CBS|SCP].  Het rapport hanteert twee normen: een lage-inkomensgrens en een gewenste minimale basis behoeftegrens. De tweede versie houdt per huishouden rekening met aanvullende uitgaven zoals vervoerskosten en was in 2013 vastgesteld op 969 euro voor alleenstaanden en op 1620 euro voor een paar met kind.  Niet meer dan logisch dat juist dit thema op deze locatie het startschot geeft aan een nieuw jaar Route66.

Om beroep te doen op de voedselbank mag een single huishouden na aftrek van het leefgeld niet meer dan 180 euro overhouden. Daar komt maximaal 60 euro per volwassene en 50 euro per minderjarig kind bij. Volgens Singels is het geen uitzondering dat bezoekers slechts 40 euro op maandbasis overhouden. Gedurende de week hebben wij onze voedseluitgaven bijgehouden of op budget gekookt. Een Router had €4,00 (single) of €7,00 (met partner en kind) te besteden voor het ontbijt, lunch en avondeten. Haalbaar, maar anderen uitnodigen voor het eten of een koffie to go kun je vergeten.

Naast de voedselpakketten wil Singels waar nodig problematiek in gezinnen aanpakken. Veel afnemers zijn werkloos, hebben schulden of zijn bekend bij hulpinstanties. Door cursussen als budgetteren of assistentie bij administratie helpt het uitgifte punt mensen op weg. Zelf is de voedselbank afhankelijk van donaties en subsidies, maar kan flexibel opereren. Hierdoor lukt het Singels meerdere hulpinstanties aan één tafel te krijgen, sterker nog, de voedselbank wordt frequenter benaderd. Een prestatie, of valkuil, wanneer de voedselbank institutionaliseert.

In de middag splitsen we op en gaan een aantal Routers in gesprek met bijstandsmoeders en hulpverleners. De rest bezoekt buurtinitiatieven of date met daklozen. Frappant is het dat aan het einde van de dag de overheid als meest standvastigste schuldeiser wordt aangewezen; voornamelijk doordat subsidievoorschotten in een klap worden teruggevorderd. Overal worden we open ontvangen, maar de daklozen vragen zich wel hardop af wat dit clubje D66’ers komt doen. Een andere boodschap die we hier meekrijgen, is dat men niet betutteld willen worden en zij zelf het hef in handen wil houden, maar veel te maken hebben met eenzaamheid. Eigenlijk een vrij liberaal standpunt met sociaal randje.