maandag 15 augustus 2016

D66 Electoraal: Wat gaat goed en wat kan beter?

Hoe kan D66 meer kiezers aan zich binden en zij we een niche of een volkspartij zoals de VVD en de PvdA; weten kiezers waar wij voor staan en zo niet: hoe kunnen we onze boodschap beter overbrengen? Met deze vragen gingen wij aan de slag tijdens de Routezaterdag van 2 juli met als thema ‘D2066: de toekomst van de partij – Electoraal’.

We splitsten op in subgroepen om de vragen te beantwoorden. De eerste groep ging op spreekwoordelijke safari (het winkelcentrum) om potentiële kiezer ‘in het wild’ te vragen of zij op D66 zouden stemmen en zo nee: waarom niet. Dit onderzoekje was uiteraard alles behalve representatief, maar wat opviel dat veel mensen die wij spraken politiek moe waren. Net zoals Kim Putters van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) ons in de ochtend tijdens een lezing had laten weten, bevestigde deze kleine steekproef het beeld dat burgers weinig vertrouwen hebben in politieke partijen, ongeacht de politieke kleur.

We stelden ook vast dat het D66 programma niet een specifieke niche bedient. De vijf ‘richtingwijzers’ van D66 zijn in onze optiek goed voor Nederland, of zoals Jan Terlouw het verwoorde, ‘het landsbelang’.
Hoe komt het dan, dat D66 toch nog een homogene groep aan kiezers trekt? Veel zit er in de manier waarop we communiceren. We gebruiken abstracte taal en hebben volksvertegenwoordigers waarin veel kiezers zich niet kunnen herkennen. Ook is D66 te weinig aanwezig in omgevingen waar ‘de kiezer’ is. Mensen komen niet graag naar bijeenkomsten over politiek, maar als D66 is waar de kiezer is (lees sportscholen, moskeeën, festivals, dan kunnen we met elkaar in gesprek. Met het kiezen van de juiste vorm, zal wat betreft ons, D66 een heel eind komen tot het worden van een bredere volkspartij.