donderdag 8 juni 2017

Begrip opbrengen voor Rusland

Rusland gaat op een heel andere manier met de geschiedenis om. De Tweede Wereldoorlog is vooral de eigen Grote Patriottische Oorlog. Dat die grotendeels op Oekraïens en Wit-Russisch grondgebied werd uitgevochten, en dat de geclaimde 20 miljoen doden niet alleen Russische doden waren, maar ook Sovjetburgers uit andere republieken, wordt gemakkelijk opzij geschoven als deze oorlog de huidige houding ten opzichte van het ‘neo-nazisme’ van het Westen kan rechtvaardigen.

En daar moeten we begrip voor opbrengen.

Rusland gaat op een heel andere manier met haar historisch en cultureel erfgoed om. Het vertellen van een verhaal door middel van erfgoed, om een boodschap over te brengen of mensen aan het denken te zetten is een kunst die de Russen nu pas leren van de Hermitage-dependance in Amsterdam. Wat opvallend is, gezien de creatieve manier waarop de Russen met hun verleden omgaan.

Maar daar moeten we begrip voor opbrengen.

Rusland gaat op een heel andere manier om met internationale politiek. Het land zit vast in een 19de-eeuws denken over invloedssferen waarin zij het recht heeft de lakens uit te delen. Oekraïne, Wit-Rusland, de Kaukasus, de Baltische staten, centraal Azië zijn bufferzones of satellieten van het Kremlin, in de ogen van het Kremlin.

En daar moeten we begrip voor opbrengen.

Wat we vooral moeten begrijpen is dat het er voor ons niet toe doet hoe goed of slecht de hand van Rusland is in het blufpoker van de wereldpolitiek. Het land, en het volk, hebben in het verleden een incasseringsvermogen tentoon gespreid dat geen enkel ander land kan overleggen: De terugtocht tegen Napoleon, gevolgd door het opjagen van de kleine Bonaparte tot de poorten van Parijs; de anarchie en burgeroorlog na 1917 en de ongelofelijke offers tijdens de Grote Patriottische Oorlog zijn maar een paar voorbeelden.

Tijdens de slag om Stalingrad stuurden de Russen meerdere soldaten met één geweer de veldslag in.

Dat moeten we begrijpen. Als we een begin willen maken om Rusland te bevatten.

Davaj.

foto: Routers stemmen over stellingen over Russische propaganda, westerse sancties en over het handelen van Europa ten opzichte van Rusland. Foto: Wouter Verbeek.