vrijdag 20 april 2018

Route66 goes GR2018

Ook voor de gemeenteraadsverkiezingen van dit jaar  stonden weer heel wat (oud-) Routers kandidaat. Van de huidige lichting al maar liefst twaalf! De vaardighedendag in maart stond dan ook in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen. Hoe? Door middel van weinig theorie en vooral veel te doen.

In het pittoreske Voorburg werd de dag om 09:00 geopend uur met koffie of thee. In de campagne-winkel van de D66 afdeling om precies te zijn. De tijd voor inloop was kort ingeruimd en gezien het strak geplande programma begonnen we anders dan normaal niet met een route-update. De organisatie van de dag trapte af met een korte briefing over hoe de dag eruit zou zien en gingen we over tot actie. Na Voorburg zouden we immers nog drie steden in het land aan doen om campagne te voeren voor de verschillende Routers die kandidaat stonden voor de gemeenteraadsverkiezingen.

De campagnetraining werd verzorgd door Daniel Schepers. Daniel is naast campagnetrainer ook raadslid in Den Haag. Daniel nam ons mee in de campagnegedachte van D66. Verschillende onderdelen hiervan kwamen aan bod; Flyeren, canvassen, zichtbaar zijn, een eenduidige boodschap uitdragen, het gebruik van data et cetera. Onder meer de do’s, don’ts en doelen van verschillen vormen van campagne werden besproken door Daniel.

Na de kort maar krachtige training gingen we meteen de straat op. De campagnecoördinator van de afdeling nam ons nog even snel mee in wat enkele politieke punten die in de gemeente spelen waarna we in tweetallen langs de deuren gingen. Canvassen! Vooral “ophalen en zo min mogelijk zenden” was de boodschap. Enthousiast gingen verschillende routers,  de ene  met wat meer koudwatervrees dan de ander aan de slag. De straten van desbetreffende wijk in Voorburg kleurden mooi wit en groen. Zichtbaar waren we zeker. Daarnaast waren ook de reacties van mensen leuk. Ook van mensen die zich niet met D66 kunnen vereenzelvigen.

Het uurtje canvassen in Voorburg was snel voorbij. Snel terug naar de campagnewinkel, een lunchpakket mee en door haasten naar de bus die al even stond de wachten. Op naar Utrecht! Net stabiel op de A12 en de voorzitter voorzag ons van de route-update. Thijs gaf ons nog even de politieke in and outs van Utrecht. In Utrecht aangekomen nog even snel op de foto waarna we ook daar een mooi uurtje gingen canvassen. Net als in Voorburg leuke reacties.

In het Ernhem van Ilco was de insteek lekker makkelijk en simpel te gaan flyeren. Oud-router Mattijs Loor had ons al een mooie routeplan gestuurd om binnen het uur het hele centrum te flyeren. Anders dan canvassen maar leuk was het zeker. Het uurtje was dan ook snel om. Nog even snel op de foto en door naar het mooie Wijchen van Emmy. Iets verlaat maar daar kwamen we dan aan. Na verwelkomd te worden door de plaatselijk afdeling begonnen we met een mooie foto voor het prachtige 14e -eeuwse Kasteel van Wijchen. Ook hier hadden we (maar) een uur dus gingen we snel van start. De campagnebaas van de afdeling zette de gewenste route uit. Met de gedachte zo veel mogelijk brievenbussen te vullen – en flyeren waar mogelijk – gingen we aan de bak. Dat lukte aardig. Na een leuk rondje brievenbussen en flyeren in Wijchen eindigde we op het dorsplein waar ook de D66-camper van de plaatselijke afdeling stond.

Route66 kan terugkijken op een mooie dag. De insteek was iets te leren over het wat en waarom van campagne maar zeker ook het steunen van de mede-Routers. Geslaagd? Zeer zeker!